Rozwijając myśl, formułujemy założenie: Każda materia ma swojego mistrza, a relacja między mistrzem i jego materią należy do nieuchwytnego aspektu projektowania. Czego moglibyśmy się chwycić, aby odsłonić część tego procesu? Dotknijmy dłoni. Dłonie twórcy spracowane są mniej lub bardziej. Funkcjonując autonomicznie są nośnikiem tożsamości, reprezentacją warsztatu projektowego – rzemieślniczego oraz indywidualności twórczej zapisanej w układzie linii papilarnych. Są one punktem wyjścia do działania lub jego zaniechania. Dłonie jako narzędzie sprawcze wobec rzeczywistości przypominają, że nie istniejemy poza światem, a wyłaniamy się z niego i istniejemy w nim również poprzez przedmioty. To wskutek bycia w świecie, konieczne jest kształtowanie przyszłych gestów, proponowanie nowych sposobów widzenia i odrzucenie przebrzmiałych sensów. Widoczna sprawczość twórcy, poczucie odpowiedzialności za efekt pracy lub jej zaniedbanie – te informacje zapisane są w materii i nadanej jej formie, jako całość stanowiąc właśnie przedmiot użytkowy. Ujawnia on myśl twórcy wobec materii i jego wybór stylistyczny w kształcie. Relacje między materią a formą to od wieków przedmiot rozważań filozoficznych, które w Materii Mistrza oddaje starogreckie pojęcie kalokagathia – połączenie dobra i piękna, wyprowadzając ten nieśmiertelny duet ku współczesności, możemy odkryć go również w osławionej modernistycznej formule forma wynika z funkcji.
Parafrazując słowa awangardowego twórcy Władysława Strzemińskiego: Forma istnienia tworzy formę świadomości. Powstanie nowej formy stwarza nową treść. Idea Materii Mistrza niesie ze sobą pragnienie subtelnej zmiany patrzenia i myślenia o naszym funkcjonowaniu w świecie przedmiotów użytkowych. To wielogłosowe podejście do wybranych wątków projektowania, zjawisk społecznych i naszych zachowań konsumenckich w przestrzeni sztuki użytkowej. Materie – tkaninę, ceramikę, szkło, kamień, drewno, beton – biorą na warsztat ekspercki historycy sztuki, krytyczki, kulturoznawcy, antropolożki, artyści, projektantki form użytkowych, antykwariusze i psycholożki designu. Wytworzona merytoryka opisze styl naszej epoki z nowej perspektywy, ukazując specyfikę aktualnego wzornictwa.
Materia Mistrza. Nowa Wizja Tradycji